Praktische informatie

Fietsen stallen

Wij adviseren zoveel mogelijk te voet naar school te komen. Leerlingen die toch op de fiets naar school komen stallen hun fiets, op eigen risico, in de rekken buiten het schoolplein. Omdat hedendaagse fietsen vaak moeilijk in de fietsenrekken passen, adviseren wij u een goede standaard te monteren.

 
Slippers of sloffen in de school

Omdat onze leerlingen veel in het groen spelen en daardoor veel zand in het lokaal brengen, vraagt het een extra inspanning om de klassen schoon en fris te houden. Daarom dragen onze leerlingen in de klas pantoffels of slippers. De leerlingen wisselen hun schoenen op de gang voor slippers of pantoffels (en omgekeerd) wanneer ze binnen komen of naar buiten gaan. De slippers of pantoffels worden door de ouders aangeschaft. Wij adviseren badslippers: dit is prettiger bij warm weer. Wij maken een uitzondering voor kinderen die op basis van medisch advies niet langere tijd op pantoffels en mogen lopen.

Mobiele telefoons op school

Vanuit school is er geen noodzaak dat leerlingen een mobiele telefoon meenemen naar school. Mocht het nodig zijn dan kunnen leerlingen namelijk altijd in overleg met de leerkracht de schooltelefoon gebruiken. Mocht een kind toch een mobieltje meenemen naar school, dan gelden de volgende afspraken: Tijdens de schooluren leveren de leerlingen de telefoon in bij de eigen leerkracht en staat de telefoon uit. Soms worden telefoons ook functioneel ingezet tijdens de lessen, bv. tijdens een quiz.

Luizencontroles

In elke klas zijn luizenouders die na iedere vakantie op school komen voor een luizencontrole. Mochten er luizen geconstateerd zijn in de klas, dan ontvangt u hier bericht over via de leerkracht.

Gevonden voorwerpen

In de centrale hal verzamelen wij op een duidelijk aangegeven plaats gevonden voorwerpen. In elke vakantie worden gevonden spullen meegegeven aan een goed doel. Mocht er een fietssleutel of iets anders kostbaars verloren zijn, vraag dan even na bij de leerkracht van uw kind of in de hal bij de receptie (secretariaat, Hetty van Tetterode).

Traktaties, tussendoortje en lunch

Je verjaardag vieren op school is voor een leerling altijd een bijzondere dag. Trakteren hoort daarbij. Wij vragen van u als ouders hierbij enig begrip: houdt de traktaties gezond en beperkt. Niet alle kinderen kunnen of mogen ook alle traktaties hebben. Een klein cadeautje bij de traktatie wordt niet gewaardeerd. Informeert u bij de leerkracht van uw kind wat verstandig en gewenst is binnen de groep van uw kind. Een aparte traktatie voor leerkrachten is niet nodig. Voor de ochtendpauze mogen kinderen een tussendoortje meenemen, een drankje en een

Gezonde ‘bite’ (boterham, gezonde koek, fruit).
Wij propageren een gezond tussendoortje en een gezonde lunch. Wij vragen vriendelijk maar dringend aan ouders/verzorgers om ons als school hierin te ondersteunen.

BHV op school

Er zijn altijd meerdere personeelsleden op school aanwezig met een BHV-diploma. Als uw kind op school een ongelukje krijgt, beoordeelt de BHV-er of we het zelf kunnen behandelen of dat een bezoek aan een arts raadzaam is. In dat geval nemen wij altijd contact op met de ouders van de betreffende leerling.

Rooster aanwezigheid leerlingen bij gesprekken

Wij hechten aan een goed contact met de ouders van onze leerlingen. Er zijn 4 vaste contactmomenten met ouders.

Plusklassen en speciale arrangementen plusklas

Wij kennen plusklassen voor leerlingen van de groepen 4 t/m 8. Ze worden begeleid door Gerard Hoolt. De plusklas is bedoeld voor leerlingen die op gebied van rekenen, begrijpend lezen en woordenschat een voorsprong hebben van minimaal 10 maanden t.o.v. hun leeftijdsgenoten. Daarnaast moeten ze beschikken over een goede motivatie en brede interesse. Hier worden verschillende vaardigheden verdiept en geoefend Speciale arrangementen: Leerlingen of potentiële leerlingen van de Wizard die daarvoor in aanmerking komen, kunnen gebruik maken van een drietal speciale voorzieningen van Sine Limite: de verrijkingsgroep, schakelvoorziening ‘de Tintaan’ en de ‘Top Academie Deventer (TAD).

Privacy beleid

Op de Wizard gaan wij zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. Dit is vastgelegd in het IPB Beleidsdocument (informatiebeveiliging en privacy) van het bestuur, Openbaar Primair Onderwijs Deventer, zie www.openbaaronderwijsdeventer.nl onder projecten. De gegevens die over leerlingen gaan, noemen we persoonsgegevens. Wij maken alleen gebruik van persoonsgegevens als dat nodig is voor het leren en begeleiden van onze leerlingen, en voor de organisatie die daarvoor nodig is. In het IBP-beleidsdocument kunt u precies lezen wat voor onze school de doelen zijn voor de registratie van persoonsgegevens.
Als er leerling gegevens worden uitgewisseld met andere organisaties, vragen we vooraf de toestemming van de ouders, tenzij we volgens de wet verplicht zijn om die informatie te verstrekken. Dat kan het geval zijn als de leerplichtambtenaar om informatie vraagt of als het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap informatie nodig heeft. Voor het gebruik van foto’s en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school of in de nieuwsbrief, vragen wij uw toestemming. Ouders mogen altijd besluiten om die toestemming niet te geven, of om eerder gegeven instemming in te trekken.

Diverse leerjaren

Groep 1/2
Wij werken in principe gecombineerde groepen 1-2. Dat betekent dat de jongste en oudste kleuters bij elkaar in de groep zitten. Onze lokalen zijn uitdagend ingericht om het experimenterend, ontdekkend en spelend leren te bevorderen. In de onderbouw werken we met onderwijsdoelen die verpakt in thema’s worden aangeboden. In deze thema’s worden alle aspecten geïntegreerd, van voorbereidend rekenen en voorbereidend taal tot en met beweging en muziek. Bewegend Leren is een aspect dat de komende jaren extra aandacht krijgt

Groep 3
In groep 3 besteden wij veel tijd aan het leren lezen. Lezen is de basis van ons leren en daarom staat het lezen op meerdere momenten van de dag centraal. Er zijn leerlingen die bij de start van groep 3 al kunnen lezen; voor anderen is het leren lezen een intensieve klus. Daarom wordt er binnen de leesmethode zoveel mogelijk op niveau gewerkt. Natuurlijk staat ook rekenen dagelijks op het programma van groep 3 (erbij- en eraf-sommen tot 20). Een heel programma voor jonge kinderen. Om leren vooral ook aantrekkelijk en interessant te houden zorgen onze leerkrachten voor veel variatie in het programma.

Groep 4 en 5
 In de groepen 4 en 5 wordt het lezen uitgebreid met veel aandacht voor spreken, luisteren, schrijven, woordenschat en spelling. Hierbij gebruiken we ook nieuwsteksten. De rekenvaardigheid wordt verder ontwikkeld. Vanaf groep 5 komen aardrijkskunde en geschiedenis op het lesrooster. We onderzoeken in de komende jaren hoe we leerlingen tijdens de lessen meer kunnen laten bewegen en meer kunnen uitdagen om ‘breder’ te denken, te ontdekken en te onderzoeken.

Groep 6, 7 en 8
 Vanaf groep 6 wordt steeds meer gevraagd van de concentratie, zelfstandigheid en de zelfredzaamheid van leerlingen. Het tempo gaat omhoog en zelf verantwoordelijk zijn wordt steeds belangrijker. De kinderen leren zelf keuzes te maken in de manier waarop ze in de klas het beste kunnen leren. Vanaf groep 7 komen er een aantal vakken bij zoals Engels en levensbeschouwelijke vorming of godsdienst (naar keuze). Groep specifieke activiteiten zijn in groep 7 het verkeersexamen en in groep 8 het schoolkamp (3 dagen) en de eindmusical in de laatste schoolweek. Ook in de bovenbouw zullen we bewegend Leren meer toepassen tijdens de lessen. Niet alleen omdat we dat zelf belangrijk vinden, maar ook omdat leerlingen dat zelf hebben aangegeven.

Huiswerk
De leerlingen krijgen vanaf groep 5 geregeld huiswerk mee naar huis. Wij bouwen dit op naar groep 8 om de leerlingen voor te bereiden op de overgang naar het voortgezet onderwijs.

Handige adressen/contactgegevens

Jeugdgezondheidszorg

Jeugdgezondheidszorg (JGZ) richt zich op de preventieve begeleiding van de groei en ontwikkeling van jeugdigen tot 19 jaar. De schoolarts en de schoolverpleegkundige besteden extra aandacht aan kinderen die een bovengemiddeld risico lopen om lichamelijke, geestelijke of sociale problemen te ontwikkelen. Van de JGZ op school doet preventief onderzoek voor kinderen in groep 2 en groep 7 en biedt extra zorg en aandacht voor kinderen die het nodig hebben. Om tijdig gezondheidsproblemen te zien aankomen, is de inzet van leerkrachten cruciaal. Zij dienen lichamelijke, psychische en sociale problemen van leerlingen zo vroegtijdig te signaleren en te bespreken met de intern begeleider van de school. De intern begeleider kan deze signalen, na overleg met ouders, doorgeven aan de medewerkers van de JGZ en de GGD.

Gezinscoach

Vanaf januari 2015 valt Jeugdzorg onder de gemeente. In Deventer zijn in alle wijken gezinscoaches werkzaam. Een gezinscoach helpt ouders bij opvoed- en opgroeivragen. n. Elke school heeft een gezinscoach als contactpersoon, die eventueel ook deel kan nemen aan trajectoverleg. U kunt onze gezinscoach ook benaderen via het centrale telefoonnummer van de gemeente Deventer: 14 0570 (geen netnummer nodig) of per e-mail: info@gezinscoachdeventer.nl .

Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld

Het is wettelijk verplicht dat elke school volgens een meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld werkt. De meldcode is een hulpmiddel om kindermishandeling en huiselijk geweld tegen te gaan. Samen met de gemeente Deventer hebben de schoolbesturen in Deventer op basis van landelijke richtlijnen een meldcode ontwikkeld. Hierin is een stappenplan opgenomen hoe te handelen bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. Ook op onze school gebruiken we deze meldcode. De meldcode maakt onderdeel uit van ons veiligheidsbeleid “Veilig op school”.

Schoolarts

Onze schoolarts is Jorien Kuijk. Schoolverpleegkundige is Karlijn Riesewijk. Zij zijn bereikbaar via het telefoonnummer van de GGD.